"Doświadczenia małego odkrywcy" - Zespół Szkół nr 1

Licznik odwiedzin

Na bloga liczniki

Idź do spisu treści

Menu główne:

"Doświadczenia małego odkrywcy"

Edukacja wczesnoszkolna > Rok szkolny 2015/2016 > Projekt klasowy 2d

Chemiczne eksperymenty

20 kwietnia w klasie 2d i 1d  naszej szkoły ,w ramach programu Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności „PROJEKTOR - wolontariat studencki”  odbyły się zajęcia prowadzone przez studentów. Celem zajęć było rozbudzanie u uczniów zainteresowania chemią. W trakcie spotkania uczniowie mieli możliwość poznać kilka „magicznych” tajników oraz dowiedzieć się, że łączenie popularnych w kuchni produktów może wywołać niezwykłe  zjawiska.  Uczniowie aktywnie uczestniczyli  w  tworzeniu  wulkanu chemicznego,  hodowali kryształki soli zanurzone w cieczy, sprawdzali jak długo pali się świeca przykryta naczyniem, nauczyli się tworzyć substancję dającą złudzenie stanu stałego  i ciekłego  jednocześnie. Po każdym doświadczeniu uczestnicy omawiali zjawiska chemiczne, występujące analogicznie w przyrodzie. Z pewnością zajęcia spełniły założony cel. Czekamy niecierpliwie na kolejne spotkanie.

Ala Wolak

Figury przestrzenne i wstęga  Möbiusa

Uczniowie klasy 2d w ramach projektu „Doświadczenia małego odkrywcy”  badali właściwości figur przestrzennych. Budowa ostrosłupów o podstawie trójkątnej, kwadratowej , sześcianów, graniastosłupów sześciokątnych była niezwykłym doświadczeniem dającym dzieciom możliwość poznania właściwości figur przestrzennych. Zwieńczeniem sukcesu była budowa   graniastosłupów pięciokątnych tzw. foremnych inaczej prawidłowych. Udało się to tylko Oliwce Szczepkowskiej.
Ciekawostką zajęć była Wstęga Möbiusa – dwuwymiarowa zwarta rozmaitość topologiczna istniejąca w przestrzeni trójwymiarowej, którą można uzyskać sklejając taśmę końcami przy odwróceniu jednego z końców o kąt 180°. Jej najważniejszą cechą jest to, że ma tylko jedną stronę (jest tzw. powierzchnią jednostronną). Każdy uczeń podjął próbę stworzenia swej wstęgi. Niestety udało się to tylko kilku osobom. Pozostałe wymagały pomocy .

Ala Wolak

Dlaczego płomień gaśnie?

8 grudnia podczas realizacji projektu przeprowadziliśmy 2 doświadczenia  w czasie , których doszliśmy do wniosków, że tlen jest jednym z gazowych składników powietrza, w obecności którego płomień nie gaśnie. Przeprowadzając doświadczenie  sprawdziliśmy, jak zachował się płomień bez dostępu powietrza. Przygotowaliśmy  materiały:
 szklane pojemniki, świeczki , talerzyk, plastelina i woda
I doświadczenie:

1. Zapal świeczkę
2. Przykryj szklanym pojemnikiem
3. Obserwuj płomień
Wnioski: W różnych pojemnikach czas palenia się płomienia był inny. Zaobserwowano wprost proporcjonalną zależność im większy pojemnik<więcej tlenu> tym czas palenia się płomienia był dłuższy.
II doświadczenie

     1.Zrób podstawkę z plasteliny i umocuj na niej świecę. Postaw świecę na talerzu.
     2.Zapal świecę i nalej na talerz trochę wody tak, by dno było pokryte wodą.
     3.Przykryj ostrożnie płonącą świecę (stojącą na talerzu z wodą) szklanym pojemnikiem.
Wnioski: Po kilku sekundach świeca zgaśnie. Będzie to oznaczać, że został wykorzystany tlen znajdujący się w powietrzu wypełniającym pojemnik. Do szklanego pojemnika przedostanie się woda, zajmując miejsce tlenu.

A Wolak

Projekt jest przeznaczona dla uczniów klasy IId. Miejscem zajęć może być pracownia , boisko wewnętrzne szkoły, pobliskie łąki, brzeg rzeczki czy park. W ramach zajęć znajdą się też wycieczki do miejsc ciekawych przyrodniczo. Wyjścia na wystawy oraz do zakładów pracy w których technologia opiera się na przeprowadzanych doświadczeniach.
 Projekt „Doświadczenia małego odkrywcy” to ciekawy sposób pogłębiania wiedzy i  poszerzania umiejętności poznawczych dzieci. Pozwala  na prowadzenie samodzielnych,  bezpiecznych doświadczeń rozbudzających wyobraźnię. Sprawi, że obserwacja zachodzących  w świecie zjawisk nie będzie tak abstrakcyjna jak dotychczas. Za jego pomocą dzieci uświadomią sobie, że to dzięki prostym wynalazkom dookoła nas wszystko  się rozwija i staje coraz łatwiejsze. Otwarty umysł i ciekawość poznawania nieznanych zasad działających w świecie przyrody stają się inspiracją twórczego myślenia. Umiejętność wnioskowania oraz podejmowanie kolejnych prób badawczych sprawią, że dzieci aktywniej, chętniej i z większym zaangażowaniem będą realizowały materiał objęty programem , a wzbogacający umiejętności tak ważne w życiu każdego człowieka.

Ala Wolak

Balonowe doświadczenia  z zakresu elektryczności statycznej.

Celem zajęć było  przeprowadzenie doświadczeń fizycznych z zakresu elektryczności statycznej. Wykorzystano  balony, kawałki papierków, wełniane elementy garderoby. Dzieci nadmuchały przyniesione balony i zawiązały je. Następnie pocierały je przez dłuższą chwilę  szalem lub o włosy. Następnie dotykały balonami do ubrań i włosów, a balony pozostawały jak przyklejone.
Jak to się stało? Balony poprzez tarcie zostały naładowane elektrycznie ( przejęły ujemne ładunki elektryczne- elektrony z wełnianego szala ). Naładowane balony trzymały się , ponieważ ich ujemny ładunek i dodatni ładunek sufitu przyciągały się wzajemnie. Elektrony z balonów przenosiły się  tak długo, aż ich ładunki nie wyrównały się.
Uwagi i spostrzeżenia: Nie wszystkie balony przyniesione przez dzieci mogły być wykorzystane do tego doświadczenia. Większość pomimo wielu prób i ogromnego wysiłku nie chciała przyczepić się do ubrań ani włosów. Jest to prawdopodobnie spowodowane nieodpowiednim materiałem użytym do produkcji balonów ( nie każdy balon został wykonany z gumy ). Różny czas " przyczepienia się " balonów wynikał z różnic w pocieraniu.

A Wolak

Cień

Doświadczenie przeprowadzaliśmy  w zacienionej klasie. Na początku dzieci tworzyły swoje własne cienie, które udawały zwierzątka, rośliny czy też duszki. Następnie wzajemnie odrysowywały swoje cienie na kartce papieru. Dopiero wówczas przeszliśmy do doświadczenia związanego ze zjawiskiem zaćmienia.
Pomarańczę nabiliśmy na patyczek i ustawiliśmy  w pewnej odległości od ściany. Całość oświetlaliśmy latarką w ten sposób, by światło padało na pomarańczę i ścianę. Otrzymany w ten sposób cień, którego obraz powinien przypominać wyglądem ten ze zdjęcia. Następnie, przesuwaliśmy pomarańczę tak, aby na zmianę raz była bliżej latarki, a raz bliżej ściany. W wyniku oświetlenia pomarańczy latarką, otrzymaliśmy na ścianie jej cień. Cień to obszar, który tworzy się za obiektem, który stanął na przeszkodzie promieniom światła biegnącym po liniach prostych. Cień, który uzyskaliśmy jest duży i wyraźny, ponieważ obiekt znajduje się blisko źródła światła i zatrzymuje dużą jego ilość. Im bardziej oddalimy nasza pomarańczę od latarki tym mniejszy otrzymamy cień. W czasie zabaw z cieniami, odkurzyliśmy nasze stare doświadczenie, którego celem było dowiedzenie faktu, rozchodzenia się promieni światła po liniach prostych.

A. Wolak

Wiatr

Uczniowie klasy 2d z dużym zainteresowaniem badali prawa przyrody wywołujące wiatr. Odkryli, że jest on wywołany  przez różnicę ciśnień oraz różnice w ukształtowaniu powierzchni. Termin wiatr jest używany w meteorologii prawie wyłącznie na określenie horyzontalnej składowej wiatru. Obejrzeli szkolny ogródek meteorologiczny. Następnie postanowili samodzielnie zbudować wiatraki, za pomocą których sprawdzą siłę wiatru. Budowa wymagała wielkiej precyzji i dokładności. To doświadczenie dostarczyło uczniom wiele radości.

A. Wolak

Robotyka

W październiku ,w czasie realizacji Projektu „Doświadczenia małego odkrywcy” uczniowie kl 2d, wzięli udział w zajęciach z Robotyki. W trakcie studenci ze Stowarzyszenia Projektor- wolontariat studencki zaprezentowali uczniom kilka różnych robotów. Były to roboty do wykonywania precyzyjnych ćwiczeń oraz do przenoszenia różnych rzeczy. Uczniowie uczyli się obsługiwać te skomplikowane mechanizmy. Wykonywali precyzyjne zadania wg przyjętych zasad. Kulminacyjnym punktem zajęć był taniec robotów obsługiwanych przez uczniów.

A. Wolak

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego