CZYTAM-WIĘC JESTEM - Zespół Szkół nr 1

Licznik odwiedzin

Na bloga liczniki

Idź do spisu treści

Menu główne:

CZYTAM-WIĘC JESTEM

Edukacja wczesnoszkolna > Rok szkolny 2018/2019 > PROJEKTY 1a

Projekt klasy 1a „Czytam – więc jestem”

W dzisiejszym zabieganym świecie, pełnym komputerowych gier i wirtualnych zabawek, lektura książek staje się dla wielu młodych ludzi reliktem przeszłości. My dorośli musimy stać się dla dzieci przykładem, zadbać o to, by wyrobić w nich chęć czytania i obcowania z literaturą. Czytanie pełni niezwykle ważną rolę w rozwoju naszych pociech, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię, kreatywność, a czytanie głośne stymuluje ich rozwój, wycisza i tworzy wyjątkową duchową bliskość między pokoleniami.
Autorami projektu są: Beata Anna Dąbrowska i Beata Ewa Dąbrowska
Cele projektu:

  • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczniów

  • Motywowanie dzieci do czytania

  • Kształcenie wrażliwości czytelniczej

  • Motywowanie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej

  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni, pobudzanie do aktywności

  • Podniesienie poziomu techniki czytania

  • Bogacenie słownictwa uczniów

  • Wiązanie treści lektury z ekspresją plastyczną

  • Włączanie rodziców  do aktywnej współpracy ze szkołą


Realizacja projektu:

Projekt będzie realizowany w tej klasie przez cały okres edukacji wczesnoszkolnej. W jego ramach jego dzieci między innymi będą:
- Każdy dzień w szkole rozpoczynać od wysłuchania fragmentu wybranej książki
- Cyklicznie zapraszać dorosłych (np. odziców, nauczycieli, starsze rodzeństwo) do głośnego  czytania wybranych przez siebie utworów literackich.
-Wypożyczać i czytać książki z biblioteki szkolnej
-Aktywnie włączać się w konkursy czytelnicze
-Włączać się w ogólnopolskie akcje promujące czytelnictwo oraz prowadzone przez szkolną bibliotekę, np. „Jak nie czytam jak czytam”, „Pozostaw po sobie ślad”
- Brać udział w warsztatach plastycznych związanych tematycznie z realizowanym projektem
- Ściśle współpracować z Miejsko – Gminną Biblioteką Publiczną w Nidzicy
- Brać udział w warsztatach  i lekcjach organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną w Olsztynie
-Brać udział w spotkaniach autorskich i warsztatach literackich organizowanych np. w ramach Maratonu Kulturalnego, Nidzickich spotkań z książką i teatrem.
- wykorzystywać Teatr Narracyjny Kamishibai, samodzielnie czytać fragmenty książek  i przygotowywać do nich ilustracje
Ponadto utworzona zostanie klasowa biblioteczka, składająca się z ulubionych lektur każdego dziecka, a na koniec realizacji projektu uczniowie przygotują konkursy i zabawy czytelnicze dla uczniów z oddziałów przedszkolnych.

 

„Poczytaj mi mamo – Polscy poeci dzieciom”

W poniedziałek 10 grudnia uczniów klasy 1a odwiedził kolejny wyjątkowy gość. Do dzieci przyszła mama Filipa, Pani Malwina Woźniak, która przeczytała kilka wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Okazało się, że chociaż to klasyka literatury dziecięcej, to niektóre z utworów dzieci słyszały pierwszy raz. Wszystkim bardzo się spodobały te ciepłe i pełne humoru rymowanki, które bawią i uczą kolejne pokolenia, a po ich wysłuchaniu dzieci chętnie dzieliły się wrażeniami z czytanej tego dnia lektury.

Beata A. Dąbrowska

„Poczytaj mi mamo… Literkowe opowiadania”

Wtorkowym poranek 27 listopada uczniowie klasy 1a rozpoczęli od wysłuchania „Literkowch opowiadań” Anny Sójki, z serii „Czytam do A do Z”.  Gościem dzieci była mama Ali, Pani Dorota Taratycka, która wspólnie z córką wybrała te uporządkowane alfabetycznie, zabawne i niezwykle ciepłe opowiadania przybliżające znajomość liter. Dzieci wysłuchały opowiadań pt. „Elementarz” i „Niebyłkowo”. Resztę historyjek o literkach uczniowie będą mogli wysłuchać innym razem, bowiem książka została w zbiorach klasowej biblioteczki.

Beata A. Dąbrowska

Pierwszoklasiści wybierają książki do szkolnej biblioteki

4 października uczniowie klasy 1a odwiedzili nidzicką księgarnię Errata. Wizyta związana była z  realizacją Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Jest to uchwalony przez Radę Ministrów wieloletni program mający na celu poprawę czytelnictwa w Polsce, a także wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych, m. in. przez bieżące uzupełnianie ich zbiorów o nowości wydawnicze. Dzieci poznały różnicę między biblioteką a księgarnią, z wielką radością i zapałem przechadzały się między regałami wypełnionymi pięknymi, kolorowymi książkami i odnajdywały te, które chciałyby przeczytać. Każde dziecko mogło odłożyć dwie pozycje wydawnicze, które zostaną zakupione do szkolnej biblioteki. Wybrane tytuły pokazały jak liczne zainteresowania mają dzieci i jaką radość sprawia im możliwość obcowania z estetycznie i atrakcyjnie wydaną literaturą. Kierownik księgarni Pani Katarzyna Smółka doceniła zaangażowanie młodych miłośników książek i każde dziecko obdarowała zakładkami oraz czasopismem dla dzieci. Wizyta w księgarni stanowiła nie tylko ciekawą lekcję warsztatową, ale też świetnie wpisała się tematem w realizowany czytelniczy projekt klasowy.

Beata A. Dąbrowska

„Poczytaj mi tato… - Przygody Mikołajka”

Zgodnie z założeniami projektu „Czytam – więc jestem” rodzice włączają się aktywnie w głośne czytanie ulubionych lektur swoich pociech oraz książek swojego dzieciństwa. Okazuje się, że jest pełno takich, które łączą pokolenia i bawią tak samo dorosłych, jak i dzieci. Do takich książek z pewnością należy seria o Mikołajku, której autorami są Rene Goscinny  i Jean-Jacques Sempé. Właśnie tę lekturę wybrał tata Miłosza, Pan Daniel Rulka, który we wtorek 2 października przeczytał dzieciom dwie przezabawne i zawsze aktualne przygody Mikołajka. Ponieważ dzieciom taka forma czytania bardzo się spodobała, to postanowiły zachęcić swoich rodziców, by częściej przychodzili do szkoły i razem z nimi zaczynali dzień od podróży do krainy wyobraźni.

Beata A. Dąbrowska

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – 29 września

Święto  to zostało ustanowione w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki, a data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży.   Psychologowie podkreślają, że dziecko któremu się czyta, uczy się słuchać, rozwija też zdolność koncentracji, chęć poznawania świata oraz zainteresowania. Tak spędzony wspólnie z dzieckiem czas procentuje w przyszłości, buduje wzajemną więź i zaufanie, a odpowiednio dobrana lektura nie tylko sprawia dziecku przyjemność, ale też jest okazją do wielu przemyśleń, szczerej rozmowy i pozwala lepiej rozwiązywać rozterki i problemy.
Uczniowie z klasy 1a w ramach klasowego projektu czytelniczego każdy dzień rozpoczynają od wysłuchania fragmentów ciekawej lektury. W rolę lektora do tej pory wcielała się zawsze ich wychowawczyni. Ale w Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania dzieci z tej klasy miały dodatkowe urozmaicenie, a pierwsza lekcja była maratonem głośnego czytania w wykonaniu zaproszonych gości. Jako pierwsza czytała mama Hani, Pani Joanna Kopczyńska, po niej logopeda Beata Anna Dąbrowska, które z przyniesionej przez Hanię książki pt. „Skąd się wzięły dziury w serze? Historyjki dla ciekawskich dzieci” przeczytały dwie zabawne i pouczające opowiastki. Drugą czytaną tego dnia lekturą była „Zezia i Giler” A. Chylińskiej, a jej kolejne fragmenty przeczytała Pani Joanna Grabowska, nauczyciel biblioteki i Pani Milena Ojrzyńska, nauczyciel świetlicy. Ta zaczytana lekcja była niewątpliwą przyjemnością zarówno dla zasłuchanych dzieci, jak i zaproszonych gości.

Beata A. Dąbrowska

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego