Projekt klasowy 1c - Zespół Szkół nr 1

Licznik odwiedzin

Na bloga liczniki

Idź do spisu treści

Menu główne:

Projekt klasowy 1c

Edukacja wczesnoszkolna > Rok szkolny 2017/2018

Projekt „ Zdrowo jem więcej wiem”

Klasa I c wraz z wychowawczyną Alą Wolak zgłosiła się do udziału w projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem”, który odbywa się pod Honorowym Patronatem Pierwszej Damy, Agaty Kornahauser-Dudy.
Wszyscy pragniemy, żeby dzisiejsze dzieci za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat były zdrowymi i aktywnymi dorosłymi. Musimy pamiętać, że „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Dlatego tak ważne jest, aby w dzieciach wyrobić nawyki i przekonania, które pozwolą im cieszyć się zdrowym i długim życiem oraz podejmować właściwe decyzje. Wspólnie chcemy podjąć się tej misji i właśnie dlatego bierzemy udział w tym przedsięwzięciu.
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.

 

Plakaty

W ramach promocji realizowanego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” uczniowie klasy 1c naszej szkoły postanowili przygotować plakaty na temat zdrowego odżywiania. Na wstępie dzieci dzieliły się swoją wiedzą na temat różnych sposobów dbania o zdrowie. Padały różne propozycje. Wśród nich pojawiły się oczywiście zdrowe przekąski, ruch na powietrzu i podczas przerw śródlekcyjnych. Zaproszona do klasy Pani pielęgniarka opowiedziała dzieciom o tym, że nawet desery i chipsy mogą być zdrowe. Pod warunkiem, że nie zawierają cukru. Dzieci wiedziały, że może być on zastąpiony miodem.  Ciekawe okazały się pomysły oparte na doświadczeniach na temat chipsów. Filip powiedział, że chipsy można zrobić z suszonych jabłek, gruszek czy marchewki i że tak właśnie robi jego babcia.  Wiedzę uczniów uzupełniły wiadomości na temat korzyści wynikających z picia wody. Uczniowie zapoznali się z najnowszą "piramidą zdrowego żywienia". Następnie dzieci, w małych grupach przystąpiły do tworzenia plakatów zawierających wszystkie wymienione elementy. Niektóre postanowiły się zainspirować przykładem "Piramidy". Nie narysowały jej, ale ułożyły produkty według zasad zdrowego żywienia. Pomysłów na plakat było kilka i każdy okazał się bardzo barwny i ciekawy. Jedna z grup postanowiła ułożyć produkty i aktywność fizyczną na zasadzie koła. Zaczęli od serca plakatu czyli od środka , gdzie znalazła się aktywność fizyczna, następnie woda, warzywa i owoce, produkty ziarniste, mięsne , przetwory z mleka, a na obrzeżach niezdrowe słone i słodkie przekąski. Każda grupa bardzo ciężko pracowała nad swoją pracą. Każdy element był przedyskutowany zanim znalazł się na plakacie. Efekt końcowy był zaskakujący zarówno dla twórców jak i dla pozostałych dzieci. Liderzy wyłonieni wśród uczestników opowiadali jakie produkty i dlaczego znalazły się na plakacie. Odpowiadali na pytania innych uczestników, broniąc swego pomysłu na plakat. Na zakończenie wszystkie plakaty zostały poddane ocenie. Najbardziej dzieciom podobał się plakat w kształcie piramidy żywienia. Wszystkie prace  powieszono na korytarzu szkolnym. Podczas przerwy starsi koledzy i koleżanki mogli się zapoznać z Tymi "małymi dziełami sztuki".

A. Wolak

Owocowe koreczki

W ramach projektu „Zdrowo jem więcej wiem”  uczniowie klasy 1c postanowili zarazić kolegów i koleżanki z innych klas, sympatią do zdrowych przekąsek. W tym celu przygotowali kilka półmisków pysznych koreczków owocowych. Użyli do ich „produkcji” winogron, gruszek, śliwek, jabłek, bananów, kaki .  Każde dziecko przyniosło jakieś owoce. Niektóre były już przygotowane inne należało pokroić i dopiero nadziać na wykałaczki. Następnie dzieci  rozdały smakołyki wśród uczniów innych klas. Akcji towarzyszyły uśmiechy i sympatyczne podziękowania.   Odwiedziliśmy klasy 2b, 3a, 3d i dzieci przebywające na świetlicy szkolnej. To było bardzo miłe doświadczenie.

A. Wolak

Zabawy na niepogodę

Uczniowie klasy  1c w ramach projektu „Zdrowo jem,  więcej wiem”  przeprowadzili wywiad z rodzicami i dziadkami  na temat zabaw rodziców i dziadków z dzieciństwa.  Temat pięknie się wpisuje w zajęcia pt. „Zabawa na niepogodę”.   Uczniowie pod wpływem  opowieści  i sugestii , samodzielnie rysowali na korytarzu szkolnym  grę w klasy i  wielki wyścig . Okazało się , że te zabawy dają im dużo przyjemności i sprawiają radość. Po zabawie na korytarzu pozostały „kredowe” rysunki.  Podczas przerwy okazało się, że uczniowie innych klas także chętnie biorą udział w zabawach pierwszoklasistów.  Można powiedzieć, że „stare” zabawy wciąż mogą być atrakcyjne i sprawiają radość.

A. Wolak

Jesienny spacer

Dzieci bardzo lubią aktywność fizyczną. Chętnie spędzają czas na podwórku lub w parku, gdy jest ładna pogoda. Zbierają liście i wyrabiają tężyznę fizyczną na placu zabaw. Bawią się w berka, pokonują równoważnię, wspinają się na drabinki i huśtają na drążku. Czasami pielęgnują rośliny w szkolnym ogródku. Tym razem zabawa odbywała się wśród pięknej, jesiennej scenerii. Zaczęliśmy od podziwiania wielobarwnej szaty spacerując alejkami. Nie mogliśmy się oprzeć przed zebraniem jesiennych skarbów w postaci pięknych liści.
Odwiedziliśmy też plac zabaw, na którym dzieci z ogromną radością korzystały z pięknej pogody. Wspinały się na wysokie przeszkody. Próbowały zachować równowagę na łańcuchowej równoważni. Ćwiczyły siłę mięśni na drążku gimnastycznym. Tak niewiele potrzeba do fajnej zabawy.
Przyniesione  bukiety liści posłużyły do tworzenia jesiennych kompozycji, a następnie ozdobiły naszą klasę po powrocie do szkoły.

A. Wolak

Album zdrowych przekąsek

Ulubionymi smakołykami dzieci są słodycze. Aby przełamać te złe nawyki zaproponowałam rodzicom, wspólne podjęcie wyzwania i wprowadzenie owocowo- warzywnych przekąsek. Jest to nieco łatwiejsze, gdyż cała klasa przystąpiła do szkolnego programu "Warzywa i owoce". Dzięki temu dzieci dostają w szkole bezpłatnie owoce i warzywa. Aby zachęcić je do spożywania tych "prezencików" urządzamy codziennie, podczas długiej przerwy, chwilę na przekąskę. Rodzice zobowiązali się, że dzieci będą przynosiły do szkoły tylko zdrowe jedzenie. Gdy zbliża się ta chwila siadamy do wspólnego stołu. Każdy wyjmuje przyniesione kanapki, herbatkę lub wodę. Przygotowujemy na talerzykach pokrojone owoce i warzywa. To tylko 10-15 minut spędzonych na wspólnym posiłku, ale nawet małe "niejadki"" wyciągają rączki po rzodkiewki, pomidorki, marchewki, pokrojoną paprykę czy gruszki, jabłka lub śliwki. Tym razem dzieci zajadały rzodkiewki i gruszki. To ulubiona część dnia spędzonego w szkole. Dzisiaj po wspólnym posiłku dzieci rysowały swoje ulubione, zdrowe  przekąski. Pojawiły się wśród nich, marchewki, jabłka, śliwki, arbuz i winogrona. Najwierniej i najstaranniej  przedstawiła owoce Nikola. Cała klasa zgodnie podjęła decyzję , że ona została zwycięzcą "przekąskowego" konkursu. W nagrodę dzieci zatańczyły dla Nikoli przy piosence o Porządnickim Felku. Wszystkie prace trafiły do klasowego albumu zdrowego jedzenia, który będziemy wzbogacać w miarę trwania projektu.

A. Wolak

Dzieci lubią ruch.

Zajęcia rozpoczęła pogadanka na temat wpływu zabaw ruchowych na nasze zdrowie. Dzieci bardzo chętnie opowiadały jakie gry i zabawy lubią najbardziej.
Następnie była rozgrzewka ogólnorozwojowa. Ćwiczenia w blokach, podzieliliśmy na stojące takie jak pajacyki, kręcenie głową, ramionami i przenoszenie ciężaru z nogi na nogę. Ćwiczenia siedzące to skłony, wymachy nóg, pompki i koci grzbiet. Wśród ćwiczeń  leżących ulubione jest rytmiczne unoszenie nóg, świeca, jazda na rowerze. To bardzo dobry wstęp do innych zabaw i ćwiczeń mający na celu rozgrzanie wszystkich mięśni. W kolejnej części zajęć dzieci ćwiczyły na skakankach, kręciły hula-hopem, kozłowały piłkę, zbierały woreczki z grochem, rzucały do celu, skakały na jednej nodze i wiązały szarfy doskonaląc umiejętności manipulacyjne. Następnie rozpoczęły ulubioną zabawę w "Liska" w której każdy uczeń dostał szarfę imitującą kitę liska. W kulminacyjnym momencie każdy , każdemu mógł odebrać szarfę, dlatego tak ważna okazała się prędkość, umiejętność uników i orientacja. Na zakończenie, aby wyciszyć emocje dzieci położyły się na karimatach. Zaczęliśmy snuć opowieść opartą na wyobraźni i odpoczywać po męczącej i pełnej wrażeń zabawie przy relaksacyjnej, wyciszającej muzyce.

A. Wolak

Zdrowie na szaszłyku

Na wstępie dzieci wysłuchały wiersza pt. "Chory kotek". Podczas omawiania poszukiwały przyczyn choroby kotka. Pomysłów było wiele, ale ostatecznie ustaliliśmy, że powodem był nadmiar jedzenia. Następnie dzieci zapoznały się z piosenką O porządnickim Felku. Śpiewały ją z dużą energią. Uczniowie opowiadali o tym co robić, żeby być zdrowym. Odpowiadając na pytania szczegółowe wymienili odpowiednio do pory roku dobrany ubiór, regularne posiłki i ruch na świeżym powietrzu. Ustalili jaki strój należy nosić jesienią. Opowiedzieli jak spędzają czas na dworze. Jakie zabawy z kolegami lubią najbardziej. Następnie rozmawiali o tym co uważają za zdrowe jedzenie. Wymienili min. warzywa i owoce. Wspólnie odkrywali odpowiedzi na pytania co uważamy za zdrowe jedzenie i dlaczego? Jakie dobre witaminy zawierają warzywa i owoce? Jaki wpływ mogą mieć ich niedobory na nasz organizm, wzrok, koncentrację czy sen. Podjęli także próbę ustalenia jakie jedzenie jest szkodliwe i dlaczego? Wymienili między innym niezdrowe przekąski i słodycze. Dzieci korzystając z własnych doświadczeń i starały się zdiagnozować przyczyny złego samopoczucia, bólu brzucha czy głowy.
Tego dnia każdy uczeń przyniósł owoce i warzywa które lubi. Po prezentacji przyniesionych skarbów uczniowie opowiedzieli dlaczego wybrali te warzywa i owoce. Wspólnie utworzyliśmy piękne kompozycje z przyniesionych warzyw i owoców. Z pozostałych owoców postanowiliśmy zrobić owocowe szaszłyki. Najpierw omówiliśmy zasady bezpieczeństwa i higieny. Potem dzieci umyły owoce i ręce. Osuszyły je papierowymi ręcznikami. Następnie przy piosence O porządnickim Felku zaczęliśmy tworzyć oryginalne szaszłykowe kompozycje. Każdy szaszłyk był inny, wyjątkowy i smakowity. Zajęcia zakończyła wspólna degustacja. Podczas degustacji dzieci próbowały znaleźć rymy do nazw owoców np. gruszka- muszka.
W podsumowaniu wszystkie dzieci powiedziały, że będą częściej robiły takie przekąski z rodzicami i rodzeństwem. Każde potrafiło opowiedzieć, dlaczego te przekąski są zdrowsze i lepiej działają na nasz organizm od słodyczy. Obiecały przynosić do szkoły tylko zdrowe jedzenie, które będziemy wspólnie jedli podczas drugiego śniadania.

A. Wolak

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego