Projekt klasowy 2a - Zespół Szkół nr 1

Licznik odwiedzin

Na bloga liczniki

Idź do spisu treści

Menu główne:

Projekt klasowy 2a

Edukacja wczesnoszkolna > Rok szkolny 2015/2016

Czytam wszędzie – projekt klasowy

Cele projektu:
- Stymulowanie emocjonalnego rozwoju dziecka.
- Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni dziecka.
- Ćwiczenie koncentracji.
- Poszerzanie ogólnej wiedzy dziecka.
- Kształtowanie nawyku czytania.
- Rozwijanie czytania i słuchania ze zrozumieniem.
Realizacja projektu:
Projekt jest kontynuacją projektu z 2 poprzednich lat oraz popularyzacją ogólnopolskiego projektu „Cała Polska czyta dzieciom”.
W pierwszym półroczu roku szkolnego udało nam się zrealizować:
- spotkania biblioteczne w bibliotece szkolnej (nauka korzystania ze słowników, głośne czytanie wybranych przez dzieci książek),
- zajęcia czytelnicze w bibliotece szkolnej i pedagogicznej w Olsztynie (zajęcia „Bezinteresowna przyjaźń na przykładzie Kubusia Puchatka”, „Kraina Lodu”),  
- realizacja projektu „Podziel się książką” (uczniowie zakupili, przeczytali i po omówieniu przekazali do biblioteki lekturę dla klas drugich „Pięciopsiaczki”),
- pomoc bibliotece szkolnej w popularyzacji nowych pozycji książkowych- projektowanie, wykonanie i wyeksponowanie plakatów informujących o nowych książkach zakupionych do biblioteki),
- głośne czytanie i słuchanie- wizyta słynnego aktora Piotra Jankowskiego,
- konkursy klasowe „Mistrz Czytania”.

Monika Pińczewska- Czepło


PRZYSZŁOŚĆ ZACZYNA SIĘ JUŻ DZIŚ- PROJEKT KLASOWY

Cel główny:
• zapoznanie dzieci z różnymi zawodami i narzędziami koniecznymi w danej pracy
• kształtowanie pożądanej postawy szacunku dla wszystkich ludzi bez względu na wykonywany zawód
Umiejętności szczegółowe:
Uczeń:
• potrafi przyporządkować narzędzia do danego zawodu,
• potrafi wymienić zawody swoich rodziców i wypowiedzieć się na temat  wykonywanej przez nich pracy,
• docenia wartość pracy wszystkich ludzi bez względu na ich zawód,
• wstępnie planuje swoją przyszłość, rozważając wady i zalety danego zawodu oraz swoje osobiste predyspozycje.
Realizacja projektu:
• cykliczne wizyty w miejscach pracy „naszych rodziców”, warsztaty tematyczne np. kulinarne w restauracji,
• przygotowywanie pytań do pracowników, pozwalających lepiej poznać ich pracę,
• przygotowywanie krótkiej oceny danej pracy w aspekcie własnych upodobań lub predyspozycji- wypowiedź pisemna lub plastyczna ilustracja danego zawodu.

Kiedyś będę biznesmenem

Kolejne zajęcia projektu odbyły się u rodziców Bartka, w stacji paliw Lotos.  Rodzice Bartka opowiedzieli i pokazali nam tajniki funkcjonowania myjni samochodowej, dystrybutorów paliw, cysterny dostarczającej paliwo, warsztatu samochodowego i wreszcie sklepu przy stacji, gdzie zostaliśmy miło ugoszczeni. Od teraz wiemy już, że stacja paliw to miejsce, gdzie można nie tylko zatankować paliwo, ale również kompleksowo zadbać o samochód, umyć go, odkurzyć, uzupełnić powietrze w kołach, wyważyć koła, naprawić, jeśli jest taka potrzeba. Dowiedzieliśmy się, że to miejsce jest spełnieniem marzeń taty Bartka i jego wielką pasją, którą widać było zaraził syna i innych uczniów naszej klasy.

Monika Pińczewska- Czepło

Może zostanę ratownikiem medycznym.

Tym razem tata Hani zaprosił nas do swojego miejsca pracy, abyśmy poznali zawód ratownika medycznego. Mieliśmy niebywałą okazję zobaczyć z bliska wyposażenie karetki pogotowia. Mogliśmy nawet do niej wejść. Tata Hani, z wielką pasją opowiadał o całej masie urządzeń i akcesoriów, które znajdują się w karetce i służą do ratowania życia. Staraliśmy się nawet zapamiętać niektóre, trudne nazwy sprzętów. Zaskoczyło nas, że karetka posiada tak wiele zakamarków i mieści całą masę rzeczy. Zwróciliśmy też uwagę na nienaganny porządek i czystość. Dodatkowo Pan Dominik przygotował prezentację, przypominającą dzieciom najważniejsze zasady udzielania pierwszej pomocy i wzywania karetki oraz numery alarmowe. Niektórych, praca ratownika medycznego- trudna, ale niezwykle szlachetna, bardzo zainteresowała.

Monika Pińczewska- Czepło

Warsztaty Praktyczna Pani

Mama Justynki i Oskarka, pracują w domu, ale posiadają wiele umiejętności, którymi postanowiły się  podzielić z dziećmi z naszej klasy. W tym celu zorganizowaliśmy w klasie warsztaty „Praktyczna Pani”, podczas których mamy pokazały nam podstawowy ścieg hafciarski, za pomocą którego dzieci próbowały wyszyć odrysowany wcześniej wzór na serwetce dla rodziców.  Już nawlekanie igły okazało się doskonałym ćwiczeniem cierpliwości, a samo wyszywanie wyciszyło i zainteresowało większość dzieci. Niektórzy chłopcy nie pokochali niestety sztuki wyszywania, ale nabrali umiejętności posługiwania się igłą i nitką. Zdobyte umiejętności z pewnością przydadzą się w przyszłości wszystkim.

Monika Pińczewska- Czepło

Może zostanę elektrykiem.

W firmie W. Wiśniewski poznaliśmy trudny zawód elektryka. Pracuje tam tata Justynki, który pokazał nam jak powstaje prąd. Mogliśmy zobaczyć ciężki sprzęt, który pracuje na budowach- koparki, betoniarki, podnośniki, specjalne pojazdy, służące np. do przeprowadzania kabli bez niszczenia nawierzchni dróg. Panowie specjalnie dla nas, przy użyciu prawdziwej koparki położyli kabel, wykopali dół, gdzie ustawili słup, założyli oprawę i zbudowali latarnię. Pan prezes firmy wyjaśnił wszystkim czym się różni kabel od przewodu oraz do czego służą ogromne agregaty prądotwórcze i transformatory. Większość z nas nigdy wcześniej nie widziała takich urządzeń. Zwróciliśmy uwagę, że podczas pracy na budowie panowie mieli na głowach kaski ochronne. Praca elektryka jest niezwykle pożyteczna i potrzebna, ale zdarza się, że stwarza zagrożenie, dlatego zasady zachowania bezpieczeństwa są bardzo ważne. Podczas zajęć w firmie Wiśniewski staraliśmy się ich przestrzegać.
Po ciekawej lekcji zostaliśmy poczęstowani słodkościami w nowoczesnym budynku socjalnym, a także nasz trud i ciekawość panowie nagrodzili wspaniałymi prezentami.

Monika Pińczewska- Czepło

Będę kucharzem/kelnerem/ restauratorem.

6 października uczniowie naszej klasy korzystając z zaproszenia mam pracujących w „Karczmie pod Gołębiem” odbyli tam  zajęcia, gdzie dosłownie od kuchni poznały pracę pań kucharek oraz zasady przygotowywania i przechowywania posiłków, oraz naczyń do ich podawania. Zwiedziły wszystkie pomieszczenia magazynowe i kuchenne. Wiele rzeczy okazało się tam niespodzianką i ciekawostką. Mamy: Antosia i Kuby, skrzętnie wyjaśniły dzieciom cały proces prowadzenia restauracji: od momentu wyboru i zakupu produktów, do chwili przygotowywania i segregacji odpadów. Następnie dzieci poznały pracę pań kelnerek oraz zasady przyjmowania zamówienia od gości i przekazywania go do realizacji. Najciekawszy okazał się jednak restauracyjny savoir vivre. Dzieci miały możliwość poznać polski serwis restauracyjny i wg niego nakryć do stołu, a następnie na przygotowanych nakryciach zjeść smaczny poczęstunek. Własnoręcznie również udekorowały szklanki do napojów i poznały jedną z technik składania serwetek . Cała wizyta odbyła się w przemiłej atmosferze polskiej gościnności. Mamy wykazały się ogromną wiedzą i profesjonalizmem w swojej pracy, który z dużą pasją starały się  przekazać dzieciom. Zachęciły tym sposobem wielu z nich do bycia kucharzem, kelnerem, ewentualnie restauratorem w przyszłości.  

Monika Pińczewska- Czepło

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego