ROK DLA NIEPODLEGŁEJ - Zespół Szkół nr 1

Licznik odwiedzin

Na bloga liczniki

Idź do spisu treści

Menu główne:

ROK DLA NIEPODLEGŁEJ

Rok 2018 jest dla nas Polaków rokiem szczególnym. 11 listopada obchodzimy 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Musieliśmy przejść długą drogę, aby po 123 latach niewoli cieszyć się wolnością. Zrywy powstańcze, walka o tożsamość narodową i o wolność ,,Waszą i naszą’’ były przejawami wielkiego patriotyzmu Polaków, dla których takie wartości jak: wolność, niepodległość i suwerenność były najważniejsze.
W naszej szkole systematycznie i od lat dbamy o to, by patriotyzm nie był dla młodego pokolenia pustym hasłem, wpajamy dzieciom i młodzieży miłość do Kraju oraz naszej małej, lokalnej Ojczyzny. Staramy się, by nasze działania były inspiracją do pogłębiania zainteresowania się historią Polski i swojego regionu, wzbudzały w młodych ludziach dumę ze swojej narodowości, ale też poczucie wspólnoty łączącej bogactwo tradycji, kultury i kształtujących ją doświadczeń, różnorodność poglądów oraz przekonań.

W roku szkolnym 2017/2018, ogłoszonym „Rokiem dla Niepodległej”, nasze działania w wielu płaszczyznach skierowane były na rozbudzanie miłości do Ojczyzny, na krzewienie wartości patriotycznych, szacunku dla symboli narodowych oraz zachowanie pamięci o często trudnej, ale jakże pięknej historii Polski.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do Ogólnopolskiego Konkursu „Szkoła Niepodległej” organizowanego dla szkół wszystkich szczebli przez Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej  we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Konkurs ten trwa od 1 września 2017 do 31 grudnia 2018 r.

Beata A. Dąbrowska

SZKOLNY PROGRAM UCZCZENIA 100. ROCZNICY ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ  NIEPODLEGŁOŚCI

OBSZAR

ZADANIA i sposób realizacji

OSOBY
ODPOWIEDZIALNE

TERMIN REALIZACJI

SZLAK TRZECH ŚWIĄT RZECZYPOSPOLITEJ

wrzesień – grudzień 2018 r.

1. Udział w obchodach świąt państwowych.  Akademia z okazji Święta Niepodległości z udziałem uczniów całej szkoły oraz zaproszonych gości.

M. Brzozowska
M. Baranowska
A. Czarzasta      
K. Partyka

9 XI 2018 r.

2. Biało – czerwona w każdym oknie. Przygotowanie wystroju szkoły, okien, korytarzy, klas w barwy narodowe.

M. Baranowska
W. Romańska

X i XI 2018 r.

3. Zorganizowanie śpiewanek patriotycznych z okazji Święta Niepodległości – „Wspólne śpiewanie” pieśni patriotycznych.

M. Grochowska – kl.0
A. Wolak kl. 1 – 3
wychowawcy kl. 4 – 8

XI  2018 r.

4. „Narodowe czytanie – czyli publiczne czytanie literatury polskiej z udziałem uczniów , rodziców, mieszkańców osiedla, seniorów.

A. Krasnowska

listopad

5.Zorganizowanie biegu okolicznościowego – 100 metrów na 100 lecie Niepodległej Polski.

J. Zielińska

7 XI 2018 r.

6. Przegląd filmów o tematyce patriotycznej. Zaprezentowanie unikalnych materiałów filmowych.

M. Brzozowska
A.  Czarzasta
J. Chodkowski

15 XI 2018 r.

7. Zorganizowanie festiwalu sztuk artystycznych – tworzenie graffiti o tematyce patriotycznej – twórczość „Praojcom na chwałę – braciom na otuchę” /korytarz gimnazjum – II piętro.

M. Baranowska
K. Partyka

listopad

SZLAK WSPÓŁTWÓRCÓW NIEPODLEGŁOŚCI

1. Biało – czerwone pomniki – ozdobienie pomników współtwórców niepodległości barwami narodowymi – tablica poświęcona J. Piłsudskiemu, Pomnik Lotników przy dworcu, Pomnik Pamięci Kresowej

W. Romańska
M. Brzozowska
B. A. Dąbrowska

listopad

2. Zorganizowanie happeningu  związanego z wybranym bohaterem.

D. Taratycka SU

listopad

4. Złóż życzenia Marszałkowi – przygotowanie i wysłanie kartek z życzeniami urodzinowymi  do Muzeum w Sulejówku.

A. Krasnowska
D. Wódkiewicz
K. Leszczyńska
A. Czarzasta

20 – 30 XI 2018 r.

SZLAK ŻOŁNIERZY NIEPODLEGŁOŚCI

1. Chwała bohaterom – uczczenie miejsc pochówku bohaterów związanych z walkami o wolną Polskę.

W. Romańska
M. Brzozowska
B.A. Dąbrowska
SU
M. Dąbrowski

Październik, stała opieka

2. Otoczenie  opieką miejsc pamięci narodowej / cmentarz wojskowy, Pomnik Lotników, Pomnik Pamięci Kresowej.


3. Prelekcje n/t : Droga z Wołynia do Prus Wschodnich.

W. Romańska
M. Brzozowska
B.A. Dąbrowska
SU
M. Dąbrowski

stała opieka



listopad

Szlak Dróg do Niepodległości

1. Gdzie byli nasi dziadowie 100 lat temu? – stworzenie artykułu do lokalnej gazety.

M. Brzozowska
M. Domański

listopad

2. Historia jednego zdjęcia – przygotowanie elementów albumu z okresu walki o wolną Polskę.

M. Brzozowska
M. Domański

listopad

SZLAK PIERWSZYCH DNI WOLNOŚCI

1. Kartka z kalendarza – moja miejscowość 100 lat temu – przygotowanie, według ustalonego formatu, elementów kalendarza. Ukazanie dwóch miejsc w Nidzicy, które dzieli cały wiek.

J. Szałanda
K. Matalińska

listopad

2. Symbol Niepodległej – przygotowanie projektu graficznego.

M. Baranowska

listopad

3. Moja Ojczyzna Niepodległa – przeprowadzenie konkursu recytatorskiego dla szkoły, kilku szkół lub środowiska lokalnego.

polonistki

5 XI 2018 r.

INNE DZIAŁANIA

„Rekord dla Niepodległej” udział w akcji – wspólne śpiewanie Mazurka Dąbrowskiego.
-Przygotowanie uczniów do odśpiewania hymnu narodowego.
-Wyeksponowanie symboli narodowych na korytarzach i w każdej pracowni
-Umieszczenie tekstu hymnu narodowego w holu głównym szkoły.

M. Brzozowska
K.  Partyka
wychowawcy

9 XI 2018r.
Godz. 11.11

Udział uczniów w kampanii  BohaterON. Włącz historię. Wyślij kartkę do Powstańca.

M. Brzozowska

wrzesień

Prelekcja „Rok 1945 w Nidzicy – sytuacja po wkroczeniu  Armii Czerwonej do miasta”.

M. Grochowska

15 IX 2018 r.

Udział uczniów w obchodach Europejskich Dni Dziedzictwa.

M. Brzozowska   
K. Leszczyńska

15 IX 2018 r.

Powyższy plan ma charakter otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji.

                                       Historia jednego zdjęcia


Bardzo dużo czasu spędzam w domu moich dziadków. Często wspólnie oglądamy albumy ze starymi zdjęciami. Dziadek dokładnie zna historię każdej fotografii.   Dzięki temu poznaję dzieje moich przodków.  Zdjęcie, które ostatnio mnie zainteresowało  przedstawia mojego pradziadka Kazimierza Domańskiego w mundurze leśniczego, pochodzi ono z 1938 roku i wykonane jest na Polesiu, okolice Pińska.
Mój pradziadek Kazimierz Domański urodził się 14 VII 1910 roku w Żelechowie , w powiecie garwolińskim. Był synem Ignacego i Wiktorii z Łysakowskich Domańskich.
Ze służbą leśną związał się w 1929 r, gdy poprzez Nadleśnictwo Garwolin został skierowany do Niższej Szkoły Leśnej w Białowieży, którą ukończył w 1930 roku, po odbyciu rocznej praktyki w Nadleśnictwie Garwolin podejmuje pracę jako gajowy i starszy gajowy w Nadleśnictwie Pińsk i Moroczno, a w 1938 roku pełni obowiązki leśniczego w leśnictwie Ładoroż k. Pińska.
W latach 1931-1933 odbył zasadniczą służbę wojskową w 83 Pułku Strzelców Poleskich w Kobryniu. W marcu 1939 roku zostaje zmobilizowany do 84 Pułku Strzelców Poleskich w Pińsku i jako kapral był dowódcą sekcji ciężkich karabinów maszynowych II batalionu, 2 kompanii. Przeszedł szlak bojowy z pułkiem od walk w okolicach Działoszyna , Wielunia aż do Modlina. Często wspominał śmierć swoich kolegów oraz koni, które stanowiły zaprzęg tzw. taczanki tj. Tamę, Cyrana i Filuta. Uczestniczył w akcji bojowej w Lesznie w Puszczy Kampinoskiej 17 września 1939 roku, gdzie rozbity został zwiad niemiecki. Sam będąc ranny w rękę zdołał donieść ciężki karabin maszynowy do kompanii (za ten czyn nominowany do Krzyża Walecznych). Do końca walczył w obronie Twierdzy Modlin, odnosząc kolejną ranę tym razem postrzał w plecy. Po kapitulacji Modlina 29 września wraz z innymi żołnierzami trafia do obozu jenieckiego Stalag IA Stablack ( obecnie Kamińsk k. Górowa Iławeckiego, w  województwie warmińsko-mazurskim), nr jeńca 26875.
W marcu 1941roku ucieka z obozu w swoje rodzinne strony i podejmuje na nowo walkę w Związku Walki Zbrojnej, następnie w Armii Krajowej – Rejon 2 Żelechów - 15 Pułk Armii Krajowej „Wilków”. Używał pseudonimów „Wichrowaty” i „Lasota”. Był instruktorem (nauka o broni) w Szkole Podchorążych AK w stopniu starszego sierżanta i dowódcą ochrony sztabu Oddziału AK –Rejonu 2 Żelechów, bierze udział w akcji „Burza”. Na przełomie 1944/1945 wyjeżdża do Chełma by pod przybranym nazwiskiem Jaworski podjąć pracę w Państwowym Urzędzie Repatriacyjnym. Stamtąd udaje się na Dolny Śląsk, przebywając we Wrocławiu, Jaworzynie Śląskiej, Sobótce, by po ujawnieniu się w 1947 roku podjąć pracę w Lasach Państwowych w Trzebieszowicach k. Lądka Zdroju, Nadleśnictwo Stronie Śląskie. Ze względu na pogarszający się stan zdrowia przenosi się do kolejnych leśnictw- tj. Kędzie, Radziądz i Czarny Las- Nadleśnictwo Żmigród w powiecie milickim. W Czarnym Lesie w 1956 organizuje eksperymentalną szkółkę leśną, która istnieje do dnia dzisiejszego.
W 1947 roku ożenił się z Henryką Elżbietą z  Wierzbickich( żołnierz AK  ps. „Romana”) wdową po żołnierzu AK Romanie Szymoniku ps. „Bystry”, który zginął w bitwie Oddziału AK majora Mariana Bernaciaka  ps.” Orlik” z oddziałami NKWD i MO w dniu 24 maja 1945 roku w Lesie Stockim pod Puławami. Ta bitwa umieszczona jest na filarze Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Dziadek Janek jest jednym z pięciorga dzieci Kazimierza i Henryki. Prababcia Henryka miała jeszcze jednego syna Romana z małżeństwa z Romanem Szymonikiem. Bracia dziadka Roman Szymonik i Andrzej Domański też byli leśnikami.
Pradziadek Kazimierz Domański zmarł 29 grudnia 1960 w Tuszynie i jest pochowany na Cmentarzu w Łodzi. Jego historia często jest wspominana w opowieściach dziadka Janka Domańskiego.

Maciej Kawałko ucz. Kl. VII b
SP nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Nidzicy

 

Festiwal Pieśni Patriotycznej

  Wpisując się w obchody jubileuszu stulecia odzyskania przez Polskę Niepodległości  28 listopada uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 wzięli udział w Festiwalu Pieśni Patriotycznej. Celem festiwalu była prezentacja i popularyzacja polskiej, historycznej i współczesnej piosenki patriotycznej, w tym w szczególności piosenek z lat walki o niepodległość w epoce zaborów, żołnierskiej z okresu II Rzeczpospolitej, z okresu wojny i okupacji. Utwory  oddające powojenne dążenie do wolności, wyrażające miłość  do Ojczyzny. Przedstawiające piękno rodzimego krajobrazu. Dla uczczenia 100-lecia odzyskania Niepodległości przez Polskę festiwal  miał charakter szkolny.  Skierowany  był do uczniów klas 0-3 , młodzieży klas 4-8, klas III gimnazjum, solistów, grup wokalnych  oraz grup wokalno – instrumentalnych.
 Uczestnicy  wzajemnie oklaskiwali swoje występy. Każda z  grup zaprezentowała  przygotowany wcześniej występ z dużym zaangażowaniem, w atmosferze szacunku i  powagi. Uczestnicy w barwach narodowych prezentowali się niezwykle uroczyście.  

A. Wolak

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego