Zdalna świetlica - Zespół Szkół nr 1

Licznik odwiedzin

Na bloga liczniki

Idź do spisu treści

Menu główne:

Zdalna świetlica

WITAMY W ZDALNEJ ŚWIETLICY !


Pracujemy   od poniedziałku do piątku  w godzinach 8.00- 18.00
Iwona Olszewska
od poniedziałku do czwartku - 8.00- 13.00
                                                  piątek - od 8.00 - 14.00
e-mail : iwaolszewska@gmail.com
aplikacje: Diskord: swietlica 1 #3859 i whatsApp( możliwy kontakt online).
Małgorzata Parfianowicz
od poniedziałku do czwartku - 12.00 - 18.00
                                                           piątek - od 13.00 - 18.00
e- mail : parfianka@wp.pl
Jolanta Myklusz – wtorek 12.30-14.30 e-mail : jola.myklusz@wp.pl
Krzysztof Partyka – środa 12.00- 15.00 e- mail : krzysztofpartyka@wp.pl

Zachęcamy  do odwiedzania naszej zakładki  systematycznie. Będziemy zamieszczać propozycje zabaw i ćwiczeń , które uatrakcyjnią  czas spędzany w domu .
Organizujemy pomoc w nauce dla wszystkich, którzy o takie wsparcie wystąpią.


Zapewniamy ,że WASZA aktywność  będzie przez nas DOCENIONA ,a najciekawsze prace zostaną umieszczone w świetlicowej galerii.


 

Drodzy uczniowie !

 Kolejna propozycja dla WAS :

• Zapoznajcie się z informacjami umieszczonymi poniżej.
• Zastanówcie się gdzie i  jak pragniecie spędzić zbliżające się wakacje.
• Wykonajcie rysunek swoich wymarzonych i bezpiecznych wakacji, sfotografujcie
i wyślijcie na nasze maile.
BEZPIECZNA KĄPIEL

• korzystaj ze strzeżonych kąpielisk
• w wodzie zachowuj się ostrożnie i nie utrudniaj kąpieli innym
• zawsze słuchaj poleceń ratownika
BEZPIECZNY SPORT
• podczas jazdy na rowerze lub rolkach przestrzegaj przepisów ruchu drogowego
• zakładaj odblaski, abyś był bezpieczny na drodze
• uprawiaj sport w miejscach bezpiecznych i do tego przeznaczonych
BEZPIECZNA WYCIECZKA
•  przed wyjazdem zaopatrz się w odpowiednie ubranie, obuwie, prowiant
• nigdy nie schodź ze szlaków i nie oddalaj się od grupy
• nie wyruszaj w plener podczas burzy
BEZPIECZNE OPALANIE
• nie przebywaj zbyt długo na słońcu
• pij dużo wody
• stosuj krem z wysokim filtrem
• noś nakrycie głowy
UWAGA KLESZCZE
• w lesie noś odpowiedną odzież zakrywającą jak największe powierzchnie ciała
• stosuj preparaty odstraszające owady
• po wizycie w lesie dokładnie obejrzyj całe ciało

Przypominamy o możliwości indywidualnego kontaktu .
Zachęcamy do aktywności.
Iwona Olszewska email : iwaolszewska@gmail.com
Małgorzata Parfinowicz email : parfianka@wp.pl

Wszystkim uczniom i ich rodzicom
Życzymy wspaniałych, wesołych i bezpiecznych wakacji.
Niech ten czas będzie pełen przygód i niezapomnianych wrażeń.
Do zobaczenia !


Drodzy Uczniowie!

Zbliżają się upragnione wakacje, więc proponuję wykonać pracę plastyczną pt. „Moje wakacyjne plany” – technika dowolna.
Dla ułatwienia można wykorzystać linki:
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato
https://miastodzieci.pl/kolorowanki-wakacje
Piękne wasze prace proszę wysyłać na emaila: jola.myklusz@wp.pl
Proponuję wysłuchać na youtube paru piosenek o tematyce wakacyjnej:
- youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM („ ZoZI- Bezpieczne wakacje”)
- youtube.com/watch?v=WBoblSRMGJC („Kocham lato”)
- youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY („Niech żyją wakacje”)
- youtube.com/watch?v=br1-TKwMP-k („Lato, lato, lato czeka”)

Jolanta Myklusz


Drodzy uczniowie !


Kolejna propozycja dla WAS :
• Poszukaj informacji na temat każdego ze zmysłów (książki, prasa, Internet)
• Wykonaj doświadczenie : Obierz warzywa i owoc i pokrój je na kostki podobnej wielkości. Wymieszaj dokładnie i połóż na talerzu. Usiądź tyłem do talerza i poproś kolegę/ koleżankę
o wybranie ci jednej kostki oraz zapamiętanie lub zapisanie na kartce , czego to był kawałek. Zamknij oczy, mocno zaciśnij palcami nos i weź od kolegi/ koleżanki wybrany kawałek do spróbowania. Opowiedz koledze, jakie warzywo lub owoc zjadłeś i poproś by to zapisał lub zapamiętał. Sprawdź czy odpowiedzi są poprawne.
• Wybierzcie pięć ilustracji z różnych miejsc z czasopism lub internetowych galerii plików graficznych. Wyobraźcie sobie, że jesteście w tych miejscach. Zapiszcie, co możecie w nich dostrzec za pomocą poszczególnych zmysłów.
• Zastanów się jakich sytuacji należy unikać, żeby chronić nasze zmysły.

Zmysły… funkcje :  
Człowiek pozbawiony zmysłów, zdaniem niektórych badaczy, żyłby w stanie podobnym do śpiączki, gdyż nie mógłby wiedzieć, co się wokół niego dzieje.
Wzrok : widzenie, obserwowanie, oglądanie, rozpoznawanie barw i kształtów;

Węch  : odczuwanie zapachów, wąchanie, rozróżnianie poszczególnych zapachów;

Smak : smakowanie, degustowanie, rozróżnianie smaków;

Dotyk : dotykanie, odczuwanie różnych bodźców mechanicznych, rozpoznawanie dotykiem przedmiotów i osób, odczuwanie zimna i ciepła oraz rozpoznawanie faktury przedmiotów;

Słuch : słyszenie, słuchanie, postrzeganie i rozróżnianie dźwięków ;


Przypominamy o możliwości indywidualnego kontaktu .Zachęcamy do aktywności.
Iwona Olszewska email : iwaolszewska@gmail.com
Małgorzata Parfianowicz email : parfianka@wp.pl

DZIEŃ LASU I ZADRZEWIEŃ – obchodzony 7 czerwca

 Rola drzew:
- wpływają na klimat całego otoczenia (łagodzą działania wysokiej temperatury i wiatru oraz   nawilżają powietrze
- produkują tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom, roślinom, zwierzętom
- wywierają wielki wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt – to „ZIELONE PŁUCA”
- przeciwdziałają skutkom efektu cieplarnianego
- podtrzymują obieg wody, pobierają z gleby wodę, która później paruje z liści i  tworzą się chmury , z których następuje opad, np. deszczu
-oczyszczają powietrze z pyłów, gazów pochodzących ze spalin samochodowych i z dymów z kominów
- wytwarzają substancje lotne, np. sosna, która pomaga w leczeniu chorób układu oddechowego
- stanowią naturalną zaporę przeciwwietrzną, przeciwpowodziową, chronią przed suszą
-korzenie drzew spowalniają proces erozji gleb
- stanowią ostoję dla wielu gatunków zwierząt i roślin
- dostarczają pokarmu zwierzętom (nasiona, owoce)
- stanowią ważny element walorów krajobrazowych
Drodzy uczniowie, możecie wykorzystać kolorowankę nt. lasu:
-www.superkoloring.com/pl/kolorowanki/natura/las
- miasto dzieci.pl/kolorowanki/w-lesie
Prace proszę wysyłać na e-maila: jola.myklusz@wp.pl  

Jolanta Myklusz                                                                                                                       

Drodzy uczniowie !


Kolejna propozycja dla Was: SPORT TO ZDROWIE!

• Zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi poniżej.
• Zastanów się jaką dyscyplinę sportową  najlepiej lubisz.
• Spróbuj przedstawić ją graficznie. Może to być rysunek wykonany samodzielnie  lub kolorowanka.
• Jeżeli możesz, zrób zdjęcie jak uprawiasz swój ulubiony sport.

Korzyści płynące z uprawiania sportu zespołowego (siatkówka, koszykówka, piłka nożna i inne):
Sport drużynowy uczy nas współpracy i myślenia o innych. Wszyscy pracują na sukces zespołu.
 Wypracowuje siłę, odporność, prędkość, jak też zręczność, równowagę i koordynację.
 Każdemu zawodnikowi daje możliwość aktywności.
 Celem gry zespołowej jest realizacja strategii ukierunkowanej na zdobywanie punktów i odnoszenie sukcesów.
Rozwijanie wartości:
 Duch sportu – szanowanie przeciwników i sędziego, współpraca z trenerem i pozostałymi zawodnikami z drużyny., gra w duchu fair play.
 Przyjaźń – budowanie przyjaznych relacji społecznych i osobistych przyjaźni, co wpływa na atmosferę treningów i odnoszenie sukcesów podczas rozgrywania meczów.  Zauważanie i docenianie sukcesów innych, cieszenie się nimi.
 Praca nad sobą – każdy trening i każdy mecz to znakomita okazja do pracy nad sobą i doskonaleniem własnych umiejętności.
 Koncentracja i  skupienie uwagi – umiejętność długotrwałej koncentracji uwagi, aby gra przebiegała  na wypracowanym w czasie treningów poziomie, a drużyna jak najlepiej realizowała postawione sobie cele.


Zdjęcia wykonanych prac przesyłajcie  na nasze  adresy mailowe. Przypominamy też  o możliwości indywidualnego kontaktu. Zachęcamy do aktywności.


Iwona Olszewska email : iwaolszewska@gmail.com
Małgorzata Parfianowicz email : parfianka@wp.pl


Drodzy uczniowie !


Kolejna propozycja dla WAS :

• Zapoznaj się z informacjami umieszczonymi poniżej.
• Znajdź w dowolnych źródłach kilka ciekawostek na  temat kręgosłupa.
• Odpowiedz na pytania :
- Czy kręgosłup i plecy to to samo ? Dlaczego?
- Co by się stało, gdybyśmy nie mieli kręgosłupa ?

Prawidłowa postawa to bardzo ważna sprawa !- Kręgosłup człowieka


Nasz kręgosłup :

 Utrzymuje ciało w odpowiedniej pozycji.
 Umożliwia poruszanie się.
 Jest narządem podporowym ciała i ochroną dla rdzenia kręgowego
 Składa się z 33 lub 34 kręgów
 Odcinek szyjny utrzymuje szyję i daje możliwość poruszania się
 Odcinek piersiowy: Wraz z żebrami tworzy klatkę piersiową.
 Odcinek lędźwiowy: Utrzymuje głowę, ramiona i tułów. Ochrania rdzeń kręgowy.



Zaznacz znakiem X prawidłowe, bezpieczne dla kręgosłupa zachowania.



Przypominamy o możliwości indywidualnego kontaktu .Zachęcamy do aktywności.
Iwona Olszewska email : iwaolszewska@gmail.com
Małgorzata Parfianowicz email : parfianka@wp.pl

Kochane Dzieci!

Z okazji Waszego Święta życzymy Wam:
dużo radości w domu, cierpliwości w szkole,
dużo beztroskich, słonecznych dni,
wspaniałych przyjaciół,
wielu prezentów i słodkości
oraz spełnienia najskrytszych marzeń
dla wszystkich dzieci dużych i małych


Nauczyciele świetlicy

Ładnie pomaluj i daj MAMIE na Dzień Matki

Drodzy uczniowie !

 Kolejna propozycja dla WAS :

• Zapoznajcie się z informacjami umieszczonymi poniżej.

• Zastanówcie się co możecie zrobić w Dniu Matki
był to dzień wyjątkowy.
• Zróbcie laurki dla waszych Mam ,sfotografujcie
i wyślijcie na nasze maile.

Dzień Matki jest jeden raz w roku,
Szczęśliwy i pełen uroku.
W tym dniu pragniemy wszystkim Mamom złożyć życzenia,
Życząc dużo zdrowia, szczęścia i powodzenia.

26 maja obchodzimy Dzień Matki. W tym roku wypada on we wtorek. Tego dnia wszystkie mamy obchodzą swoje święto, a dzieci zgodnie ze zwyczajem obdarują je kwiatami, słodyczami i własnoręcznie zrobionymi laurkami.
Oficjalnie Dzień Matki w Europie zaczęto obchodzić dopiero w XX wieku - w Polsce od 1914 roku, zaś w wielu krajach dopiero po II wojnie światowej. Korzenie tego święta sięgają jednak czasów antycznych. Kultem otaczano wtedy matki-boginie, symbole płodności i urodzaju. W późniejszych czasach cesarstwo rzymskie przyjęło chrześcijaństwo i tym samym zabroniono wyznawania innych bogów.
Data obchodów święta różni się na całym świecie.
W Norwegii Dzień Matki obchodzony jest w drugą niedzielę lutego, a w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Nigerii w czwartą niedzielę wielkiego postu. W USA Dzień Matki obchodzony jest w drugą niedzielę maja. W wielu państwach święto to połączone jest z Dniem Kobiet i obchodzi się je 8 marca. Jest tak np. w Bułgarii, na Białorusi, w Albanii, Rosji czy Serbii.
A teraz Wasze zadanie, pewnie już zgadliście, że trzeba wykonać laurkę z życzeniami dla Mamy z okazji jej święta! Technika dowolna! Jeżeli brakuje Wam pomysłów możecie skorzystać z poniższych linków.

https://www.youtube.com/watch?v=otjMhpZvKQ0
https://www.youtube.com/watch?v=Q-Dl4pp0Rkw
https://www.youtube.com/watch?v=LMmY4CBnJqc
https://www.youtube.com/watch?v=GCS5xqDWenU

Korzystając z okazji my również dołączamy się do najserdeczniejszych życzeń dla wszystkich Mam naszych uczniów! Życzymy Wam dużo zdrowia i radości życia.

Przypominamy o możliwości indywidualnego kontaktu .
Zachęcamy do aktywności.
Iwona Olszewska email : iwaolszewska@gmail.com
Małgorzata Parfianowicz email : parfianka@wp.pl

Drodzy Uczniowie !

Proponuję kolejne zadanie do wykonania:
Odrysuj swoją dłoń (może być to dłoń  mamy, taty lub rodzeństwa) na kartce   
 papieru formatu A4.  
 Powstanie zarys drzewa. Do tego drzewa dorysuj, domaluj, doklej liście.
 Można wykorzystać różne materiały: plastelinę, bibułę kolorową, wycinanki, kolorowe kredki, flamastry, farbki.
 Inspiracje znajdziecie na :
-  https://www.youtube.com/results?search-query=jak+przyozdobić+drzewo+liściaste
- https://www.youtube.com/watch?v=tjZnBtpOIt8  
 Czekam na wasze pomysły, a zdjęcia z prac proszę wysyłać na adres:
 jola.myklusz@wp.pl
 Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu.

Jolanta Myklusz

Drodzy uczniowie !


Kolejna propozycja dla WAS :

Wirtualne spacery oferują nam możliwość zobaczenia ciekawych miejsc bez konieczności wychodzenia z domu !



Zapraszamy do zwiedzania !
Kopalnia Soli w Wieliczce : https://www.ai360.pl/panoramy/278
Muzeum Archeologiczne : https://www.youtube.com/watch?v=2ncUQ1ERMBw
Teatr Lalek: https://www.youtube.com/watch?v=bH1EgX2CXi8
Zoo : https://zoozamosc.wkraj.pl/html5/index.php?id=82580#82580/0,0
Legoland:
https://www.google.pl/maps/@55.7357757,9.1283758,3a,75y,183.05h,76.55t/data=!3m7!1e1!3m5!1sijD3OwR-xY3E4XnIdWz2Vw!2e0!3e5!7i13312!8i6656
Kopiec Kościuszki : https://www.ai360.pl/panoramy/13

 

Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu . Zachęcam do aktywności.
Mój email: iwaolszewska@gmail.com.


Iwona Olszewska

Drodzy Uczniowie!

W tym tygodniu proponuję zabawę dla dwóch osób. Jeżeli nie macie rodzeństwa zaproście do niej któregoś z rodziców.  Jest to gra chińska, popularna również w Korei, nosi nazwę:

Pong-hau-ki

wiek: od 7 lat
ilość uczestników: 2
materiały: po dwa pionki w dwóch różnych kolorach, kartka papieru

Przebieg gry

Narysuj planszę do gry i rozłóż na niej pionki, tak, jak jest pokazane na rysunku. Gracze poruszają się swoimi pionkami po liniach prostych. Pionek może stanąć tylko na pustym polu. Wygrywa gracz, któremu uda się zablokować obydwa pionki przeciwnika, czyli kiedy żaden z jego pionków nie będzie miał możliwości przesunąć się na puste pole.
Doskonała łamigłówka na wolne popołudnie.

Miłej zabawy! Małgorzata Parfianowicz


Drodzy Uczniowie!

Mam dla Was propozycję przeprowadzenia eksperymentu przyrodniczego w wiosennym klimacie. Jest to ważna lekcja odkrywania świata przez doświadczenia.
Zastanawiamy się jak zabarwić kwiaty i dlaczego barwione kwiaty kosztują w kwiaciarni znacznie więcej niż białe.
Proponuję zabarwić białe kwiaty, np. tulipany, róże, goździki.
Co potrzebujemy do eksperymentu:

- białe kwiaty,
- szklanki z wodą,
- barwniki spożywcze lub barwniki do jajek, które pozostały z malowania pisanek na  
  Wielkanoc.
  Etapy eksperymentu:
- do każdej szklanki wlej wodę (ok. pół szklanki),
- do każdej szklanki dodaj inny barwnik,
- włóż do szklanki z wodą zabarwioną biały kwiat, np. tulipan.
-  już po upływie jednej doby możemy zaobserwować zabarwienie kwiatów.
Zachęcam wszystkich uczniów do eksperymentowania.
Czekam na zdjęcia z eksperymentu na e-maila:  jola.myklusz@wp.pl


Jolanta Myklusz

Drodzy Uczniowie!

Propozycję mojego ZADANIA dla Was na ten tydzień zatytułowałam „Nasi mali przyjaciele”.
Wielu z Was hoduje w domu jakieś zwierzątko, a wielu z Was o nim skrycie marzy. Czasami jest to piesek lub kotek, ale bywa też ruchliwy chomik, słodki króliczek, cichutkie rybki, hałaśliwe papużki, wiecznie głodna świnka morska, a nawet myszki, szczur albo wąż.
Spędzacie z Waszymi zwierzęcymi przyjaciółmi wiele czasu po lekcjach, bawicie się z nimi, sprzątacie im, karmicie, jeździcie do weterynarza, słowem opiekujecie się i troszczycie.
Bardzo bym chciała, żebyście podzielili się z nami Waszym szczęściem.
Proszę wykonajcie dowolną techniką portret zwierzątka, które posiadacie lub o którym marzycie i bardzo chcielibyście mieć. Może to być rysunek, wyklejanka, kolaż lub gotowa kolorowanka wydrukowana z internetu i pokolorowana przez Was. Róbcie też zdjęcia Waszym zwierzakom i pochwalcie się nimi przesyłając razem ze zdjęciami prac na mój adres mailowy parfianka@wp.pl
Dla ułatwienia zamieszczam linki do przykładowych kolorowanek, ale oczywiście możecie wybrać zupełnie inne, takie które Wam się podobają.
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/maly-piesek/
https://www.e-kolorowanki.eu/lol-surprise/sur-fur-malowanka/
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/kotek-w-czapce/
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/urocza-swinka-morska
Życzę udanej pracy! Nie zapomnijcie podrapać Waszych małych przyjaciół od pani ze świetlicy! Ja też jestem ich przyjaciółką!

Małgorzata Parfianowicz

Drodzy uczniowie !


Kolejna propozycja dla WAS :

• Zapoznajcie się z informacjami umieszczonymi poniżej
• Zastanówcie się co wiecie o Unii Europejskiej ?
• Wykorzystajcie gry i zabawy interaktywne zamieszczone w linkach. Utrwalcie swoje wiadomości.


Po wykonaniu zadania proszę o wysyłanie komentarzy z realizacji na adres e-mail: iwaolszewska@gmail.com.
Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu . Zachęcam do aktywności.

Iwona Olszewska


Odkryjmy Europę !
Jesteśmy Europejczykami, zamieszkujemy piękny kontynent o bogatej i często burzliwej historii. To właśnie tu jest nasz dom – Polska.
1 maja 2004r. Polska stała się członkiem wielkiej europejskiej rodziny. Ale – co to właściwie jest ta „Unia”?
Unia Europejska to związek 28 państw, które pracują razem na rzecz pokoju i dobrobytu.

Co nam daje Unia Europejska :
 Pomaga chronić środowisko  Daje pieniądze na szkolenia  Pomaga biednym regionom  Ułatwia podróżowanie  Daje pieniądze na zakładanie firm  Umożliwia naukę i pracę w innym kraju  Umożliwia tańsze loty i tańsze połączenia komórkowe  Dba o zwierzęta  Chroni prawa ludzi  I daje nam POKÓJ!

 Chcesz ułożyć puzzle, których tematem są kraje UE? A może wolisz puzzle o językach UE? Możesz ułożyć i jedne, i drugie! Ze strony można też wydrukować olbrzymią mapę UE do kolorowania.
https://europa.eu/learning-corner/eu-puzzle_pl

 Pomóż babci zgadnąć, skąd pochodzą pamiątki!
Dwoje dzieci wyrusza w podróż po Europie. Po drodze kupują prezenty dla babci. Połącz punkty, aby dowiedzieć się, jakie prezenty dostanie babcia! https://europa.eu/learning-corner/guess-the-gifts-with-grandma_pl

 Każdy z 28 krajów UE ma swoją własną flagę. Sprawdź, czy znasz je wszystkie. Dowiedz się, co oznaczają kolory na każdej z nich.
https://europa.eu/learning-corner/match-the-flags_pl

Życzę miłej zabawy !

Iwona Olszewska


Drodzy Uczniowie!

Proponuję wykonać wiosenne owady z rolek po papierze toaletowym.
Biedronki, barwne motyle, pszczółki to symbole wiosny.
Te owady pełnią bardzo ważną rolę w przyrodzie:
- zapylają kwiaty roślin, przyczyniając się do wytworzenia owoców i nasion,
- pszczoła produkuje miód, kit pszczeli, wosk, mleczko,
- biedronki zjadają szkodliwe mszyce
  
Co jest potrzebne do stworzenia wiosennych owadów:
- tubki po papierze toaletowym,
- kolorowy papier do oklejania tubek lub farby do ich pomalowania,
- pisaki lub kredki,
- klej
Zachęcam do wykonania chociaż jednego owada.
Czekam na Wasze prace. Proszę wysyłać zdjęcia  z tych prac na adres e-maila:
jola.myklusz@wp.pl
Przykłady prac:


Jolanta Myklusz


Drodzy uczniowie !

Kolejna propozycja dla WAS :


• Zapoznajcie się z wiadomościami umieszczonymi poniżej
• Zastanówcie się co to znaczy być patriotą ?
• Wykonajcie dowolną techniką flagę lub godło Polski

Po wykonaniu zadania proszę o wysyłanie zdjęć z realizacji na adres e-mail: iwaolszewska@gmail.com.
Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu . Zachęcam do aktywności.

Iwona Olszewska


PATRIOCI TO MY
Tydzień poprzedzający majowe święta jest szczególnym miesiącem dla naszej Ojczyzny.

W pierwszych trzech dniach miesiąca obchodzone są bowiem w Polsce święta upamiętniające najważniejsze wydarzenia i symbole, które zapisały się w historii polskiej państwowości.  

1 Maja – Święto Pracy, Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy
Jest to międzynarodowe święto klasy robotniczej, obchodzone od 1890 roku corocznie
1 maja.
2 Maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej
Święto obchodzone jest między świętami 1 maja – Świętem Pracy i 3 maja – Świętem Konstytucji
3 Maja
3 Maja – Święto Konstytucji
Konstytucja 3 Maja została uchwalona przez Sejm Wielki w maju 1791 roku i była to pierwsza w Europie a druga na świecie (po amerykańskiej) uchwalona konstytucja.
Przydatne linki :
Dlaczego polska flaga jest biało-czerwona? : https://www.youtube.com/watch?v=1JNc0BqkkwI

Flaga- piosenka patriotyczna: https://www.youtube.com/watch?v=hJ9SZzcOP_I
Święta majowe - 1 Maj - 2 Maj - 3 Maj: https://www.youtube.com/watch?v=QGGc4W1iUzM

Iwona Olszewska

Drodzy Uczniowie !

W pierwszych dniach miesiąca maja mamy kilka narodowych świąt co jest okazją dla nas Polaków do okazania postaw patriotycznych, czyli mówiąc krótko, naszej miłości do Ojczyzny.
Stąd też tematycznie związane ZADANIE na ten tydzień: ZAGADKI PATRIOTYCZNE.
1. Jaki to ptak, zgodnie
z obyczajem starym,
zdobi polskie monety
i polskie sztandary?
2. W oczach się mieni
biel przy czerwieni
powiewa w święto
na polskiej ziemi.
3. Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
            Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie.

4. Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
            która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
            Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
            I stolicą państwa  polskiego mianowano.
            Przez nie rzeka Wisła przepływa,
            Zatem jak stolica Polski się nazywa?

5. Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
            Choć Wybicki jest autorem.
            Pieśnią jest państwa polskiego
            Polski trzecim jest symbolem.

6. To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
            To nasze państwo, każdy to przyzna.
            Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
            Jak nasz piękny kraj się nazywa?  

W ramach ułatwienia Wam zadania proponuję obejrzenie na you tube filmiku  na temat symboli narodowych (link) https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA


Rozwiązania zagadek w podanej kolejności proszę przesyłać na mój adres mailowy parfianka@wp.pl, padając swoje imię, nazwisko oraz klasę.

Małgorzata Parfianowicz

Czy wiesz, że …………

 W ciele człowieka znajduje się ponad 600 różnych mięśni
 Szkielet dorosłego człowieka waży ok. 10-12 kg i jest zbudowany z 206 kości różnej wielkości i kształtu
 W ciągu całego życia, człowiek wykonuje średnio 500 mln oddechów
 Na języku człowieka znajduje się ok. 10 tys. kubków smakowych
 Krew człowieka wykonuje pełny obieg w układzie krążenia w ciągu ok. minuty
 Około 250 mln lat temu, wszystkie kontynenty były ze sobą połączone
 Diament to najtwardszy minerał występujący w przyrodzie
 Najszybciej pływającą rybą na świecie jest żaglica, która osiąga prędkość 109 km/godz.
 Leniwce trójpalczaste są najwolniejszymi ze wszystkich ssaków, poruszają się z prędkością  ok. 2 m/min
 Koliber hawański jest najmniejszym ptakiem świata, ma 5,5 cm długości i waży 1,6 g
 Największym kwiatem na świecie jest raflezja, rośnie na terenach lasów równikowych Borneo i Sumatry. Jej kwiaty mają ok. 1 m średnicy i 10 kg wagi

 Wiktoria amazońska-wodne talerze  - rośnie w ciepłych wodach Ameryki Południowej. Jej blaszki liściowe mają ok. 1,5 m średnicy. Takie rośliny talerze są w stanie utrzymać na sobie małe dziecko.

Służę pomocą w odrabianiu prac domowych.                

JolantaMyklusz

Drodzy uczniowie !

Kolejna propozycja dla WAS :


• Zapoznajcie się z wiadomościami umieszczonymi poniżej
• Zastanówcie się co najchętniej robicie w czasie wolnym od nauki
• Zapytajcie rodziców kim chcieli zostać jak byli w waszym wieku, a jakie zawody wykonują teraz
• Sfotografujcie to co robicie w wolnym czasie- dla siebie z pasji. Komentarze mile widziane!


Po wykonaniu zadania proszę o wysyłanie zdjęć z realizacji na adres e-mail: iwaolszewska@gmail.com.
Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu . Zachęcam do aktywności.
Iwona Olszewska

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Pasje i zainteresowania mogą w pewnym stopniu ukierunkować Waszą przyszłość zawodową.
Rozwijając je zapobiegacie nudzie i poszerzacie  swoje naturalne zdolności.
Jedni z Was interesują się sportem inni roślinami i zwierzętami, techniką, informatyką, historią, jeszcze inni malują lub sięgają po książki albo śpiewają i tańczą.
Najważniejsze byście szukali takiego zajęcia które sprawia Wam radość i motywuje do dalszych poszukiwań, zdobywania wiedzy.
Czas poświecony na rozwój pasji nigdy nie jest stracony.
Możecie przez to doskonalić siebie, zawierać znajomości i przyjaźnie, a w przyszłości podjąć pracę, która będzie zgodna z Waszymi zainteresowaniami.

Drodzy rodzice zachęcam do udziału w quizie  ,, KIM  ZOSTANIE MOJE DZIECKO ”

https://mamotoja.pl/kim-zostanie-twoje-dziecko-psychotest,wazne-etapy-w-rozwoju-dziecka-psychotest,1008,r4.html#quiz

Iwona Olszewska

Drodzy Uczniowie!

Tym razem  proponuję ZADANIE, które zatytułowałam „zawodowe łamigłówki”. Należy odpowiedzieć na zamieszczone poniżej pytania, zgadując nazwy popularnych zawodów. Pierwsze litery odgadniętych zawodów, czytane kolejno dadzą nazwy dwóch innych zawodów, które są rozwiązaniem!
W odpowiedzi przesyłacie na mój adres mailowy parfianka@wp.pl rysunek własny lub gotową pomalowaną własnoręcznie kolorowankę  z przedstawicielami jednego z  dwóch zawodów z rozwiązania.

  W opisie podajcie swoje imię, nazwisko oraz klasę.
Oto pytania:

1. Człowiek prowadzący samolot lub inną maszynę latającą.
2. Ten fachowiec nie boi się prądu.
3. Trudni się kierowaniem pojazdów samochodowych.
4. Gra różne role w filmach i teatrze.
5. Uprawia ziemię, sadzi zboże i ziemniaki, pracuje na wsi.
6. Naprawi zepsuty zegarek.

1. Wypieka bułeczki i chleb.
2. Pracuje przy komputerze.
3. Człowiek polujący na zwierzynę, myśliwy (dawne określenie)
4. Podkuje konia.
5. Zaprojektuje dom i most, ale także teren zielony.
6. Wypływa w morze łowić ryby.
7. Zrobi złoty pierścionek.

Pierwszy zawód będzie na 6 liter, drugi na 7. Nie zapomnijcie, że rozwiązanie zagadek to pierwszy etap zadania. Trzeba jeszcze narysować osoby wykonujące zawód z hasła/haseł! Powodzenia!

Małgorzata Parfianowicz

Drodzy Uczniowie!

Moja propozycja ZADANIA 3 do wykonania w ramach zajęć zdalnej świetlicy to ułożenie Waszych ulubionych puzzli. Zróbcie to w czasie wolnym, po lekcjach, dla relaksu i zabawy, samodzielnie lub też zaproście do zabawy najbliższych. Po zakończonej pracy prześlijcie zdjęcie ułożonych puzzli na mój adres mailowy parfianka@wp.pl. W opisie podajcie swoje imię, nazwisko, klasę oraz liczbę elementów z których ułożyliście puzzle i czas, który Wam to układanie zajęło. Ciekawe czy byliście najszybsi?
Trochę historii:

Pierwszą układankę stworzył w drugiej połowie XVIII wieku John Spilsbury, brytyjski kartograf oraz rytownik, jako pomoc w nauce geografii. Aby urozmaicić nudne zapamiętywanie państw świata, na drewnianą deseczkę nakleił mapę, a następnie przeciął ją wzdłuż granic zaznaczonych krajów.
Walory układania puzzli:

• Puzzle to doskonałe ćwiczenie mózgu. Badania wskazują, iż podczas układania puzzli do aktywności zmuszone są obydwie półkule – zabawa ta ma bowiem charakter zarówno działań logicznych, analitycznych, jak i wymaga kreatywności i wyobraźni.
• Puzzle poprawiają funkcjonowanie pamięci – wymagają one ciągłej retencji informacji dotyczącej kształtów oraz kolorów analizowanych kawałków układanki.
• Puzzle niezwykle skutecznie  rozwijają zdolności wzrokowe oraz przestrzenne.
• Puzzle doskonale uczą cierpliwości oraz koncentracji.
• Pedagodzy podkreślają, że rodzinne układanie puzzli pobudza ciekawość poznawczą dziecka, skłaniając go do zadawania pytań oraz szukania informacji na temat wyłaniających się z kawałków obrazów. Taka stymulacja może zamienić się w trwała postawę pełną zainteresowania światem i zaciekawienia oraz stanowi świetną bazę rozwoju bogatej wyobraźni.
POWODZENIA!                                     

Małgorzata Parfianowicz

Drodzy uczniowie !

Kolejna propozycja na kreatywne spędzanie czasu :


• Zróbcie masę solną. Jest tania i prosta w produkcji .Rozwija i bawi.
• Wykonajcie drobne wyroby korzystając podanego poniżej przepisu.
• Inspiracje znajdziecie tutaj :
https://www.youtube.com/watch?v=LvWQymTuJdY

Po wykonaniu zadania proszę o wysyłanie zdjęć z realizacji na adres e-mail: iwaolszewska@gmail.com.
Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu . Zachęcam do aktywności.
Iwona Olszewska

MASA SOLNA

Masa solna może być bardziej interesująca niż najbardziej droga, wymyślna zabawka. Angażuje wszystkie zmysły. Wykonane z niej ozdoby mogą sprawić Wam wiele radości.
Przepis na masę solną
• 1 szklanka mąki
• 1 szklanka soli
• 1/2 szklanki wody
Do uzyskania większej ilości masy używamy  wielokrotności składników.

Do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Powstałe ciasto wyjmujemy na stół i ugniatamy aż będzie gładkie. Tworzymy kulkę rozwałkowujemy i wycinamy foremkami lub tworzymy własne kształty.
Do podstawowego przepisu na masę solną możemy dodać kakao, cynamon lub kurkumę. Każdy z tych dodatków w naturalny sposób zmieni kolor masy.
Wyroby z masy solnej możemy ozdobić w różny sposób np. pomalować farbami, posypać sypkim brokatem. Następnie układamy je na papierze i suszymy. Rano i wieczorem przekręcamy.

Co można zrobić z masy solnej :
- magnesy
- ozdobne zawieszki lub breloczki
- świeczniki
- biżuterię

Iwona Olszewska

Drodzy uczniowie!


ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI  JEST COROCZNIE  OBCHODZONY 22 KWIETNIA. Jest to największe na świecie święto ekologiczne, obchodzone od 1970 r. w  195 krajach. W Polsce obchody DNIA ZIEMI zostały zapoczątkowane w 1990 r.
Celem święta jest promowanie proekologicznych postaw w społeczeństwie oraz budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię. Cały czas trwa zmiana klimatu, a działalność człowieka przyczynia się do radykalnego pogorszenia stanu środowiska naturalnego. Musimy zacząć działać na rzecz poprawy klimatu.
W tym roku Światowy Dzień Ziemi jest poświęcony promocji odnawialnym źródłom energii.
Hasło tegorocznych obchodów to: „Z  ENERGIĄ ZMIEŃMY  ŹRÓDŁA”.
Zadanie dla uczniów młodszych:
- proszę wykonać rysunek  dowolną techniką promujący ochronę środowiska.
Zadanie dla uczniów starszych:
- proszę wykonać dowolny przedmiot, zabawkę z materiałów odzyskanych z recyklingu.
Bardzo zachęcam do wykonania tych prac i wysłania zdjęć z tych prac na adres e-maila:

jola.myklusz@wp.pl  

Jolanta Myklusz

Drodzy uczniowie !


Święta spędziliśmy w domach, przy stole. Czas na odrobinę ruchu i spalenie zbędnych kalorii.
Pamiętajcie ruch to zdrowie !

Nasze propozycje na super zabawę przy muzyce dla wszystkich chętnych znajdziecie tutaj :
https://www.youtube.com/watch?v=PlftYvlSMOk
https://www.youtube.com/watch?v=boJZ6vB666o&list=RDboJZ6vB666o&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=xHwB2Gn3Zz0
https://www.youtube.com/watch?v=tkL9cnTpajA

Róbcie zdjęcia i przesyłajcie na Nasze maile :

iwaolszewska@gmail.com
parfianka@wp.pl

Iwona Olszewska
Małgorzata Parfianowicz


ŻYCZYMY  WSZYSTKIM

Świąt prawdziwie Wielkanocnych
z jajkiem, słońcem i dyngusem roześmianym,
z mocną wiara na lepsze jutro i nadzieją…
a przy stole niech zasiądą przyjaciele,
których miłość, dobroć i radość
pozostaną z Wami na zawsze

Nauczyciele świetlicy


Drodzy uczniowie !

Proponuję  kolejne zadanie do wykonania:

• Przeczytajcie tekst u dołu strony lub poproście o pomoc kogoś starszego.
• Wykonajcie własnoręcznie Kartkę Wielkanocną .Postarajcie się wykorzystać różne materiały : bibułę, wycinanki, kolorowe kredki, flamastry, naklejki samoprzylepne itp.  
• Inspiracje znajdziecie tutaj : https://www.youtube.com/watch?v=BWGv0FZENwc

Po wykonaniu zadania proszę o wysyłanie zdjęć z realizacji na adres e-mail: iwaolszewska@gmail.com.
Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu . Zachęcam do aktywności.

Iwona Olszewska

Jak to z kartkami  było


Wysyłanie kartek na Wielkanoc to tradycja i sposób na kontakt z bliskimi. Kartki pocztowe stworzone, zostały jak podają historycy, w Wielkiej Brytanii. Pierwsza z nich najprawdopodobniej była wysłana dla żartu – pewien pisarz wysłał do siebie kartkę, na której nakleił znaczek i narysował karykatury pracowników poczty. Kartka doszła i uznawana jest za pierwszą pocztówkę.
Współcześnie  rolę kartek coraz częściej przejmują obrazki wysyłane e-mailem lub za pomocą innych środków komunikacji społecznej.
Z uwagi na obecną sytuację jest to bardzo bezpieczne.

Ja zachęcam jednak do tworzenia tradycyjnych kartek , które można sfotografować i przesłać najbliższym.
Nasze świetlicowe już gotowe - popatrzcie.


Iwona Olszewska

Drodzy Uczniowie!

Propozycja ZADANIA na ten tydzień jest związana ze zbliżającą się Wielkanocą.
Jedną z tradycji  Świąt Wielkanocnych jest malowanie jajek. Tak jak nie wyobrażamy sobie Bożego Narodzenia bez choinki, tak nie ma mowy o Wielkanocy bez kolorowych jajek. Uroczyste śniadanie w niedzielę wielkanocną poprzedza dzielenie się poświęconym jajkiem. Podobnie jak bożonarodzeniowy zwyczaj łamania się opłatkiem, jest wyrazem przyjaźni i miłości.


Każdy kolor symbolizuje coś innego. Fioletowy i niebieski oznacza Wielki Post, czerwony to przelana na krzyżu krew Chrystusa, barwa zielona, brązowa i żółta wyrażają radość.
W naturalny sposób jajka można zafarbować gotując je w łupinach cebuli, burakach, kwiatach malwy lub korze dębu.


I teraz Wasze ZADANIE:  proszę narysuj na kartce duże jajko i ozdób je tworząc pisankę. Możesz pokolorować farbami, kredkami, flamastrami, ozdobić kulkami z bibuły lub kolorowego papieru, wycinanymi kwiatkami, serduszkami, cekinami czy brokatem.  Nie przejmuj się jeżeli jajko wyjdzie trochę krzywo, najważniejsze, że praca będzie samodzielna! Jest to zadanie na poziomie hard!


Jeżeli jednak wolicie coś łatwiejszego, posłużcie się gotowym wzorem. Zapraszam do wydrukowania i pokolorowania poniższej pisanki (link)
http://kolorowankidodruku.pl/kolorowanki-wielkanocne/1481_pisanka-na-wielkanoc.html


Po wykonaniu zadania nie zapomnijcie o przesłaniu zdjęcia pracy wykonanego np. telefonem na mój adres mailowy : parfianka@wp.pl. Pracę należy podpisać imieniem, nazwiskiem oraz klasą.
Z niecierpliwością czekam i liczę na Waszą pomysłowość!

Małgorzata Parfianowicz

Drogi uczniu!

Rzeżucha to roślina kojarząca się z Wielkanocą, wykorzystując ją jako element ozdoby wielu świątecznych dekoracji.
Zachęcam Was do założenia hodowli rzeżuchy. Pomocą będzie filmik na YouTube - "Tesko inspiruje - jak hodować rzeżuchę".
Potrzebne materiały:
- torebka nasion rzeżuchy,
- spodek,
- lignina lub wata,
- woda
Kiedy rzeżucha urośnie możesz ją dodać do sałatek, posypać na kanapki. Jest skarbnicą wielu witamin, np. A, B, PP, E, K ; soli mineralnych oraz pierwiastków (żelaza, magnezu).
POWODY, ŻEBY JEŚĆ RZEŻUCHĘ: chroni przed nowotworami, wzmacnia kości, chroni oczy, przeciwdziała anemii, korzystnie wpływa na włosy, skórę i paznokcie.
Zdjęcia z hodowli rzeżuchy proszę przesyłać na e-maila:  jola.myklusz@wp.pl

Zdalna świetlica - zerówki
Drodzy uczniowie!

Na You Tube wysłuchajcie bajki muzycznej: "O Tadku-niejadku, babci i dziadku" - Wandy Chotomskiej.  
      Morał z bajki:
      - zdrowo się odżywiaj,
      - jedz posiłki regularnie (4-5 razy dziennie)
      - unikaj fast - foodów,
      - jedz w spokoju w miłej atmosferze
Po wysłuchaniu zachęcam Was do przygotowania zdrowej sałatki lub zdrowej kanapki.
Uwaga: przed zrobieniem zdrowej sałatki lub kanapki należy dokładnie umyć warzywa oraz ręce.
Można zrobić zdjęcia i przesłać na adres e-mail: jola.myklusz@wp.pl   :-)

Jola Myklusz

Drodzy Uczniowie!

Moja propozycja ZADANIA na ten tydzień jest związana z higieną osobistą. Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusów, w tym koronawirusa COVID-19.
Czy wiecie, że aby prawidłowo umyć ręce należy przestrzegać następujących zasad:
• Po pierwsze czas – ręce myjemy przez 15-30 sekund. Możemy w tym czasie recytować np. alfabet, albo policzyć do 30.
• Ręce myjemy w dużej ilości ciepłej wody z użyciem mydła.
• Dokładnie rozprowadzamy mydło na wierzchu i spodzie dłoni, myjemy też przestrzenie między palcami.
•  Nie zapominajmy o nadgarstkach!

I teraz Wasze
ZADANIE:  proszę pokoloruj załączoną kolorowankę (link).
http://kolorowankidodruku.pl/kolorowanki-dzieci/1950_mycie-rak-higiena.html
Po wykonaniu zadania nie zapomnijcie o przesłaniu zdjęcia pracy wykonanego np. telefonem na mój adres mailowy : parfianka@wp.pl. Pracę należy podpisać imieniem, nazwiskiem oraz klasą.
Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu, chętnie pomogę w sprawach wychowawczo-dydaktycznych np. odrabianiu lekcji.
Zachęcam do aktywności.
Nie zapominajcie też o myciu rąk, róbcie to prawidłowo i jak najczęściej
Małgorzata Parfianowicz

Galeria

Drodzy uczniowie !

Proponuję zadanie do wykonania:
• Przeczytaj tekst  albo poproś o to  dziadków, rodziców albo starsze rodzeństwo.

• Zapoznaj się z piramidą zdrowego żywienia i  narysuj ją sam. https://www.multi-medyk.pl/ciekawostki/nowa-piramida-zdrowego-zywienia
/

• Pokaż jak się zdrowo odżywiasz ( narysuj lub zrób zdjęcia swoich posiłków )


Po wykonaniu zadania proszę o wysyłanie zdjęć z realizacji na adres e-mail: iwaolszewska@gmail.com
.
Przypominam o możliwości indywidualnego kontaktu . Zachęcam do aktywności.

Iwona Olszewska

Zdrowe odżywianie to klucz do długowieczności

Co robić, żeby długo być młodym i zdrowym? Postaraj się każdego dnia zastosować 6 poniższych zaleceń:
Śniadanie – podstawa dnia. Niejedzone prowadzi do ospałości, problemów z koncentracją oraz nadwagi.
Spokojne, powolne jedzenie. Powolne przeżuwanie lepiej zaspokaja głód, ułatwia wchłanianie wielu witamin i minerałów.
Dużo wody. Należy pić minimum 2 litry wody dziennie, w małych, częstych porcjach. Woda jest najzdrowszym płynem, reguluje apetyt i wpływa korzystnie na stan skóry.
Warzywa i owoce. Pięć razy dziennie to nie przesada. Jabłko do plecaka, surówka do obiadu, pomidor do kanapki, marchewka zamiast chipsów przed telewizorem.
Dużo ruchu. Lekarstwo na humory, przygnębienie i bóle głowy, pomaga spalać kalorie.
Śmiech to zdrowie. Ten prosty odruch zapewnia organizmowi masaż organów wewnętrznych i doładowanie hormonami szczęścia. Jest szczepionką na smutek i choroby.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego